רופא צריך תוכנית עסקית?

השבוע כתבתי מאמר בנושא תוכניות עסקיות עבור אחד הלקוחות שלי מתחום היעוץ העסקי. כיוון שרוב עיסוקי הוא בשיווק בתחום הרפואי, ניסיתי לחשוב אתם הרופאים צריכים תוכנית עסקית.
טוב. ברור שכן. במיוחד אלה מבינכם שמתכננים לפתוח קליניקה עצמאית או שכבר מנהלים קליניקה פרטית. ניהול קליניקה זה לנהל עסק לכל דבר.

הוצאות מול הכנסות

כשאתם מחליטים לפתוח קליניקה עצמאית, אתם צריכים לקחת בחשבון שבתחלה יהיו הוצאות רבות ולאו דווקא יהיו הכנסות שיכסו את ההוצאות.

ממש לאחרונה ליוויתי רופא שפתח קליניקה באחד המקומות הנוצצים, בית חולים רפאל. שכר הדירה שגבו ממנו היה מאוד גבוה. בתוספת אחזקה, כל הציוד שנדרש לקליניקה, ריהוט, חומרים, תשלום עבור שירות לקביעת תורים, מזכירה, מענה קולי בשעות שהמזכירה לא עובדת, ועוד הרבה הוצאות נוספות.

לצערנו המטופלים לא מיהרו להגיע. מהר מאוד הוא מצא את עצמו עם הוצאות עצומות והכנסות זעומות. בגלל ההוצאות שהיו לו, הוא חסך בשיווק. לבסוף הוא נאלץ לעבור משם למקום זול יותר.

לסיפור הזה יש סוף טוב

ההוצאות על המרפאה החדשה היו נמוכות בהרבה. התפנה לו תקציב לבניית אתר רופא באינטרנט. התחלנו בשיווק רפואי ודי מהר הקליניקה שלו התמלאה במטופלים.

לפעמים גם אם יש לכם חלום לפתוח קליניקה במקום זוהר, תבדקו קודם אם אתם יכולים לעמוד בהוצאות. אתם צריכים להכין תוכנית עסקית שכוללת תזרים מזומנים, תוכנית אסטרטגית לטווח הקצר ולטוח הארוך ותוכנית שיווקית.
אף אחד לא מבטיח לכם שהקליניקה תתמלא מיד.
אתם צריכים להיות מסוגלים לצפות מראש מהן ההוצאות שיש בתחילת הדרך וכמה אויר לנשימה אתם צריכים כדי להתאזן ולהתחיל להרוויח.

אסטרטגיה לרופאים

בתהליך של תוכנית עסקית לרופאים, מברר מהם הרצונות והשאיפות שלך כלקוח. לא תמיד זה מאוד ברור לך, אז אנחנו מחדדים.

למשל מה תעדיף, מטופלים פרטיים או מטופלים שיגיעו מהקופות.
רופאים לא תמיד רוצים להתעסק עם הביטוחים הפרטיים ועם כל הטפסים ולכן מעדיפים דוקא מטופלים מהקופות. השקט הנפשי עדיף על הגדלת ההכנסה.
אחרים מוכנים להתעסק עם כל הניירת כי בסופו של דבר זה יותר משתלם כלכלית.

שיווק רופאים כנגזרת מהאסטרטגיה

ברוב המקרים בין אם אתם מתחזקים קליניקה פרטית חדשה או ותיקה, תגיעו למסקנה שאתם צריכים שיווק כלשהו. אחד הדברים היותר אפקטיביים זה שיווק אתרים לרופאים.
השיווק כמובן נגזר מהאסטרטגיה שלכם.
החלטות אסטרטגיות הן אילו שיקבעו את אופי הקליניקה.
החלטה אסטרטגית יכולה להיות למשל איזה באיזה תחום שקשור להתמחות שלכם תתמקדו.
שאל את עצמך מספר שאלות:
האם אתה מרוצה מגודל הקליניקה?
האם אתה מרוצה ממספר המטופלים השנתי שיש לך?
אלה המטופלים שאתה רוצה לראות אן שאתה מעדיף להגדיל את הניסיון הרפואי שלך בתחום מסויים?
מה היעד שלך השנה?

שאלות נוספות בתוכנית העסקית

בכמה אתה רוצה להגדיל את ההכנסה?
כדאי לך להיכנס למרפאה קיימת או לפתוח לבד?
איפה בארץ?
איזה סוג של שירות רפואי אתה מעניק? האם תרצה להתמקד בשירותים אלה, האם תרצה להרחיב לשירותים נוספים?
תרצה להגדיל את המרפאה?
לשכור שטח נוסף?
לפתוח מרפאה נוספת?
לעבוד עם שותף?
אם החלטת שאתה רוצה להתרחב, כמה צריך להשקיע ותוך כמה זמן תחזיר את ההשקעה? איפה כדאי להרחיב.
לכל החלטה כזו מתלווה הוצאה כספית שתשפיע על שורת רווח והפסד שלך בסוף השנה.

למה צריך לשווק רופא?

בעזרת קמפיין בפייסבוק או בגוגל תוכלו להגיע אל המטופלים והם יוכלו להגיע אליכם.
קמפיין בגוגל לרופאים יכול להיות בהרבה מקרים מאוד מדוייק.
למטופלים שזקוקים לטיפול רפואי, יש אפשריות בחירה רבות ושונות. כל האפשריות פרוסות לפניהם בגוגל.
המטופלים, שהם הלקוחות שלך השתנו והם מחפשים את כל המידע באינטרנט. גם אתה צריך לחשוב על תוכנית שיווקית שתעזור לך להגדיל את הקליניקה או לשמר אותה.
על מנת שהם יוחלו למצוא אותך אתה צריך להופיע בגוגל. בעזרת קמפיין ברשתות החברתיות אתה יכול להגיע אליהם.

מה יגרום למטופל לבחור דווקא בך?

בסביבה המשתנה ושקיימת כיום, כנראה שלא מספיק רק להיות רופא טוב או רופא מצויין. המטופלים של העולם החדש מחפשים עוד משהו בנוסף על הפיתרון הרפואי.

שירות. מידע מוקדם. המלצות ממטופלים קודמים ועוד.
איך זה מתקשר לתוכנית העסקית? שירות זה זמינות, מזכירה, מענה קולי., קביעת תורים, כל מה שמניתי כאן זה הוצאות נוספות שיש לקחת בחשבון.
אז מה תכלול תוכנית עסקית לרופא?
כמו בכל עסק אחר, טרם כתיבת התוכנית העסקית, יש לערוך מחקר לגבי השוק, המיקום, הקולגות, היכולות הכלכליות של קהל היעד , הנכונות שלו לשלם עבור ביקורים פרטים, מה מצב המערכת הציבורית בתחום שלך ועוד.

לסיכום

יש להציב מטרות יישימות, לחשוב על הטקטיקות, דרכי הפעולה להשגת המטרות, הקצאת משאבים, הקצאת תקציב לפרסום ועוד.
הרבה שאלות נשאלות, הרבה תשובות נענות, ואת כולם צריך "לארוז" בתוך תוכנית עסקית שתלווה אותך במשך השנה הזו והשנים הבאות.

לייעוץ בנושא תכנית עסקית, ניתן להשאיר פרטים ונחזור בהקדם.

אם אהבתם את הכתבה תגללו למטה ותשתפו.

 

 

תפריט